GMR portaal PCBO Apeldoorn
Privacy verklaring
Deze privacy verklaring is voor het laatst aangepast op [DATUM].
Opslaan van gegevens
{OPTIE – CONTACT FORMULIEREN}
Formuliergegevens / email
Als u een formulier op de website invult, of ons een e-mail stuurt, dan worden de gegevens die u ons toestuurt bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan. Uw gegevens worden niet door ons aan derden verstrekt.
{EINDE}
Cookies
Functionele cookies
Deze website maakt gebruik van een CMS (Content Management Systeem) voor het beheren van de content. Dit CMS plaatst een sessie cookie om de website veilig te maken. Deze cookie is nooit te herleiden tot u als persoon.
{OPTIE – GA}
Analytische cookies
Zoals hieronder beschreven in de officiële verklaring die Google Analytics gebruikers op hun website moeten plaatsen maakt deze website gebruik van Google Analytics. Dit programma levert belangrijke statistieken over aantallen bezoekers, de bezochte pagina’s, de verkeersbronnen en andere essentiële informatie waarmee wij deze website voortdurend kunnen verbeteren voor de gebruikers. Deze statistieken zijn anoniem en niet te herleiden tot een bepaalde persoon of gebruiker. Er wordt geen gebruik gemaakt van ‘behavioural targeting’ waarmee u op basis van uw klikgedrag speciale inhoud krijgt te zien; uw surfgedrag blijft volledig anoniem. Gegevens uit contactformulieren worden nooit in Analytics verwerkt of opgeslagen.
Het cookie van Google Analytics is een ‘first party cookie’, dat wil zeggen dat het cookie officieel eigendom is van [BEDRIJFSNAAM] en niet van Google. Dit cookie wordt niet gebruikt voor advertenties of andere commerciële doeleinden. [BEDRIJFSNAAM] heeft een verwerkersovereenkomst met Google. Daarnaast is Google Analytics zo ingesteld dat IP-adressen anoniem zijn gemaakt, zodat gegevens nooit naar u of uw IP adres te herleiden zijn. Verder wordt vanuit het Analytics account van [BEDRIJFSNAAM] geen informatie gedeeld met Google of andere partijen. Daarmee is het Analytics cookie van [BEDRIJFSNAAM] een niet-privacy gevoelig first-party cookie dat nodig is om de kwaliteit en veiligheid van [WEBSITE URL] te kunnen waarborgen. Het Analytics cookie blijft 6 maanden geldig.
Voor het analyseren van de websitestatistieken hebben wij toegang gegeven tot onze Google Analytics account aan onze website beheerder Inxpact uit Zwolle. Met hen hebben we een verwerkersovereenkomst gesloten.
Als u het script van Google Analytics liever helemaal wilt blokkeren dan kunt u hier een opt-out plugin voor Google Analytics downloaden: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout Met deze plugin telt uw bezoek niet meer mee in de statistieken van alle websites die Google Analytics gebruiken.
Google Analytics – verklaring van Google:
“Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. (“Google”). Google Analytics maakt gebruik van ‘cookies’ (tekstbestandjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe bezoekers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde anonieme informatie over uw gebruik van de website wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe deze website wordt gebruikt, rapporten over de website-activiteit op te stellen voor de eigenaar van deze website en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik. Google mag deze informatie alleen aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Google zal uw IP-adres niet combineren met andere gegevens waarover Google beschikt. U kunt het gebruik van cookies weigeren door in uw browser de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij wijzen u er echter op dat u in dat geval wellicht niet alle mogelijkheden van deze website kunt benutten. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het verwerken van de informatie door Google op de wijze en voor de doeleinden zoals hiervoor omschreven.”
{EINDE}
Als u vragen heeft over ons privacy beleid, kunt u contact met ons opnemen.
Bedrijfsnaam: [BEDRIJFSNAAM]
Gevestigd: [ADRES] [PLAATS]
Website: [WEBSITE URL]
E-mail: [EMAIL ADRES]
no showw
No show; het is er wel, maar je ziet het alleen als je een link vanuit een mail gebruikt.
Geef jij extra verdieping aan ons onderwijs?
Dan ben je welkom in de GMR!
Voor schooljaar 2024 - 2025 zoeken wij:
3 ouders/verzorgers met kind(eren) én 1 personeelslid dat werkzaam is op bij voorkeur een van de volgende scholen:
- De Diamant Beemte
- De Diamant in het Kristal
- De Sjofar
- Prinses Margriet
- Ichthus
- De Regenboog - Woudhuis
- De Gong
- De Kring
- De Terebint
- Emmaschool
- De Fakkel
- Het Kompas
- Willem van Oranje
- De wegwijzer
- Passe-Partout Kerschoten
- Passe-Partout Centrum
Mocht het zo zijn dat u geen ouder of personeelslid bent van een van bovenstaande scholen, maar wel interesse in de GMR heeft. Schroom dan niet om dit ons te laten weten. Vaak is er onvoldoende interesse binnen de niet vertegenwoordigde scholen en kan een ouder van een school die al vertegenwoordigd wordt door een personeelslid, of omgekeerd, zitting nemen in de GMR.
Informatie, intake en aanmelding
Voordat je je kandidaat stelt houden we een oriënterend gesprek. Dit is een uitgebreide gelegenheid om wederzijds te bespreken of jouw verwachtingen en die van de GMR over en weer op elkaar aansluiten. Dit gesprek heb je met een van de huidige GMR-leden. Online of fysiek, dat bepalen jullie samen. Na de intake kun je je kandidaat stellen.
GMR leden worden verkozen middels een verkiezing en niet middels een sollicitatieprocedure. Je hoeft dus geen CV of sollicitatiebrief in te sturen. Verkiezingen vinden alleen plaats wanneer er meer kandidaten zijn dan vacante plekken. In dat geval vragen wij je een stuk te schrijven over je achtergrond en motivatie om lid te worden van de GMR. Is het aantal kandidaten gelijk aan of kleinder dan het aantal vacante plekken, zijn de kandidaten automatisch verkozen en hoeven dus geen verkiezingen plaats te vinden. Daarover hieronder meer.
Wil je na het lezen van onderstaande meer informatie over de GMR, heb je een specifieke vraag? Dan kun je contact opnemen met het secretariaat van de GMR, te bereiken via
De volgende informatie kunnen we je alvast aanbieden:
Dit doe je door een mail te sturen aan
- Je naam
- Ben je een ouder of een personeelslid?
- Ouders: In welke groep van welke school zit op dit moment je jongste kind?
- Personeel: Wat is je functie en aan welke school ben je verbonden? Uiteraard kunnen invallers die niet op 1 school werken zich ook aanmelden.
- Je telefoonnummer en wanneer je goed bereikbaar bent.
De GMR bestaat uit 14 leden; 7 ouders en 7 leerkrachten, die inhoudelijke discussies voeren met het College van Bestuur (CvB). Dit leidt tot advisering aan de CvB of het verlenen van instemming met het onderwijsbeleid, personeelsbeleid en financieelbeleid voor alle 25 PCBO scholen in de gemeente Apeldoorn.
De GMR-leden hebben zich op basis van interesse, achtergrond en ervaring verdeeld over 3 commissies: Onderwijs, Personeel en Financiën. Door deze indeling verdelen we de werklast en zorgen we dat ieders deskundigheid wordt benut.
U bent enthousiast, betrokken en opbouwend kritisch. U vindt het leuk om over beleidsonderwerpen na te denken, tot een gezamenlijke visie te komen en deze met het College van Bestuur (CvB) te bespreken. U wilt dus graag samenwerken, staat open voor de mening van anderen en wilt met uw inspanningen bijdragen aan een goed onderwijsbeleid, personeelsbeleid en/of financieel beleid op alle PCBO scholen.
Wij verwachten dat nieuwe GMRleden de aangeboden basiscursus medezeggenschap (twee avonden) volgen. Dit is een waardevolle investering. Immers: Inzet voor de GMR is vrijwillig, maar niet vrijblijvend! Wij verwachten ook dat u zich inzet voor de communicatie tussen enkele MR's (medezeggenschap op schoolniveau) en de GMR.
De GMR heeft 5 a 6 vergaderingen per jaar met de het College van Bestuur) en 5 commissievergaderingen voor intern overleg (dit is de voorbereiding op de volgende vergadering met het CvB). De vergaderingen vinden op wisselende avonden plaats (19.30 - 22.00 uur). Daarnaast besteden GMR-leden nog tijd aan het lezen van stukken, formuleren van reacties en vragen, mailen of bellen tussen commissieleden onderling, etc.
En dan is er nog het contact met de MR's (medezeggenschap op schoolniveau). De tijdsinvestering hieraan verschilt per MR, al naar gelang de ervaring en activiteit van de betreffende MR. Richtlijn is dat u tenminste 1 keer per jaar een bezoek brengt aan ‘uw’ MR's en verder per mail of telefoon 2 keer per jaar contact onderhoudt. Een GMR-lid onderhoudt op deze wijze met 2 MR's contact: de MR van zijn/haar eigen school en 1 andere. Alles bij elkaar maken wij een schatting van een tijdsinvestering van 95 uur per schooljaar.
De voorzitters van de 3 commissies en de voorzitter van de GMR besteden meer tijd. Zij vormen met de ambtelijk secretaris het Dagelijks Bestuur (DB). Zij hebben 3 a 4 keer per jaar een DB- CvB overleg en sturen de commissies aan.
Voor Personeelsleden is van belang te weten dat u als P-lid deze 95 taakuren krijgt voor uw deelname in de GMR. (Voor DB-P-GMR-leden is dat 135 uur.) Deze uren komen niet ten laste van de schoolformatie, maar van de bovenschoolse uren. Personeelsleden dienen wel zelf hun beschikbaarheid verder af te stemmen met hun schooldirecteur.
De uren kunnen een onderdeel zijn van uw bestaande arbeidscontract. De uren kunnen ook extra, dus bovenop het bestaande arbeidscontract, worden uitbetaald.
Voor Ouderleden is van belang te weten dat deze tijdsbesteding in beginsel een onbezoldigde vrijwilligersfunctie is. Ouderleden ontvangen wel een vergoeding per overleg.
De positie van de GMR is vastgelegd in de WMS; Wet Medezeggenschap Scholen. In deze wet is bijvoorbeeld aangegeven over welke onderwerpen het College van Bestuur (CvB) de GMR dient te informeren, waarover het CvB aan de GMR advies dient te vragen en voor welke onderwerpen het CvB instemming van de GMR nodig heeft.
De GMR is een bevlogen en betrokken raad. Een zichzelf sturende en lerende raad met gedreven mensen. Resultaat is dat we een positief verschil maken voor het bestuur van PCBO.
Wij werken in een prettige, open sfeer en hebben een goede verstandhouding met het CvB. Onze betrokkenheid en inzet worden zeer gewaardeerd, zowel binnen de GMR als daarbuiten. Participatie in de GMR maakt dat u uw communicatieve vaardigheden kunt ontwikkelen en, bijvoorbeeld in de positie van voorzitter van een commissie, uw leidinggevende kwaliteiten kunt ontwikkelen.
De GMR is zowel voor ouders als leerkrachten een plek om ervaringen te bundelen en inzicht te krijgen in de relevante processen in het onderwijs. In overleg zijn individuele cursussen mogelijk. Bijvoorbeeld 'Hoe lees ik een begroting?'
De zittingstermijn is 3 jaar. Daarna heeft het lid nog 3 keer de mogelijkheid om met 1 jaar te verlengen. Na maximaal 6 jaar moet het GMR-lid dus sowieso aftreden. In het Rooster van aan- & aftreden kun je zien welke GMRleden (tevens vanuit van welke scholen) binnenkort hun termijn hebben volbracht. De GMR streeft er naar om uit zoveel mogelijk verschillende scholen leden in de GMR te hebben. Dus bij voorkeur uit 14 verschillende scholen.
NB. voor ouders: Wanneer uw jongste kind op dit moment in groep 7 of 8 zit kunt u zich niet aanmelden. Uw beschikbaarheid voor de GMR is dan helaas te kort. Zit uw jongste kind op dit moment in groep 6 en meldt u zich voor lidmaatschap per aug. 2021, dan bent u 2 jaar beschikbaar.
GMR-leden worden niet voorgedragen door de MR van de eigen school (het kan wel maar hoeft niet). GMR-leden hoeven ook geen lid te zijn van de MR. We streven er niet alleen naar dat de 14 leden uit zoveel mogelijk verschillende scholen komen. Ook streven we er naar dat elke onderwijsfunctie is vertegenwoordigd: IBer, Leerkracht L10 en L11, onderwijsassistent, ondersteuner, invaller, etc.. Alleen bij een beperkt aantal kandidaat-GMR-leden is het mogelijk dat er vanuit 1 school meerdere leden in de GMR zitting nemen.
Wanneer er bij een einde zittingstermijn of bij een tussentijdse vrijgekomen zetel meer kandidaten zijn dan vacante zetels, zal de GMR verkiezingen organiseren. Dit houdt in dat alle potentiële nieuwe leden zich middels een tekst presenteren. We plaatsen dit in het besloten deel van deze wesite. Vervolgens kunnen alle MR's een stem uitbrengen: de personeelsgeleding van een MR heeft dan één stem bij verkiezingen van nieuwe personeelsleden en de oudergeleding één stem voor de verkiezing van ouderleden. Wanneer verkiezingen gehouden moeten worden zullen de procedure en de presentaties van de potentiële leden op deze website worden vermeld. (U kunt dit ook vinden in ons reglement.) MR's krijgen daar op dat moment uiteraard bericht over.
U kunt uw vragen stellen aan het GMR-lid voor uw school (wie dat is vindt u hier) of aan de ambtelijk secretaris (Céline Heijnen) van de GMR:
WMS
In 1981 heeft men de onderwijssector buiten de Wet op de ondernemingsraden (WOR) geplaatst, de WMO Wet Medezeggenschap Onderwijs kwam tot stand. De jaren daarna heeft de WMO een aantal veranderingen doorgemaakt, met als laatste grootste wijziging de op 1 januari 2007 in werking getreden Wet medezeggenschap op scholen (WMS). www.infowms.nl
Deze laatste grote wijziging heeft geleid tot meer bevoegdheden voor de medezeggenschap waardoor de positie van de medezeggenschap op de scholen werd verstevigd. Deze uitbreiding van bevoegdheden was nodig omdat de overheid diverse veranderingen had doorgevoerd binnen het onderwijs. De wijzigingen hadden tot gevolg dat de besteding van middelen, het personeelsbeleid en de onderwijskundige doelstellingen op bestuursniveau konden worden bepaald. Door deze toenemende beleidsvrijheid was een volwaardig medezeggenschap nodig om voldoende tegenwicht te bieden.
Het doel van de WMS is om op scholen moderne inspraak te regelen. Inspraak waarbij allen in de school hun eigen verantwoordelijkheid hebben.
De WMS biedt keuzemogelijkheden om de medezeggenschap op eigen wijze vorm te geven.
In mei 2009 heeft dit binnen de Stichting PCBO geleid tot de totstandkoming van het GMR Reglement, het MR Reglement en het Medezeggenschapsstatuut. Dit laatste document is een belangrijk document, het is een soort "grondwet" voor medezeggenschap. De wet schrijft voor dat dit statuut elke twee jaar opnieuw door het bestuur met de GMR moet worden besproken om na te gaan of het nog voldoet aan de op dat moment geldende situatie en opvattingen.
De GMR van de Stichting PCBO bestaat uit afgevaardigden van de bij de stichting PCBO aangesloten scholen. Binnen de wettelijke kaders, gesteld in de WMS, kunnen personeelsleden en ouders/verzorgers meepraten en meebeslissen over het beleid van PCBO. De bevoegdheden die de GMR hiervoor heeft zijn onder te verdelen in:
Algemene bevoegdheden
- recht van overleg
- initiatiefrecht
- recht op informatie
Bijzondere bevoegdheden
- Instemmingsrecht
- Adviesrecht
Meer informatie over de wijze waarop de GMR van de Stichting PCBO haar medezeggenschap heeft vormgegeven is te lezen onder het kopje Werkwijze.
Rooster van aan- en aftreden
Gewenste samenstelling: 7 personeelsleden + 7 ouders
Naam GMR-lid | School | P/O-lid | Termijn | aantreden | Aflopen termijn |
Martin van Wettum | IKC Spreng Ugchelen | P | 1e | Sep/23 | Aug/26 |
Teuni Gerritsen-Fluit | De Korenaar | P | 1e | Sep/23 | Aug/26 |
Ard-Jan Bolijn | De Ontdekkeing | O | 1e | Dec/23 | Aug/26 |
Ilonka Olthof | Regenboog - Osseveld | O | 1e | Sep/23 | Aug/26 |
Pascal van den Brink | Sjofar Pr. Beatrix | O | 1e | Sep/23 | Aug/26 |
Martijn Komanje | Sjofar de Maten | P | 2e | Aug/18 | Aug/26 |
Marielle Brussee-Pasman | Pr. Juliana | P | 1e | Aug/22 | Aug/25 |
Maaike Janssen | de Ploeg | O | 1e | Aug/22 | Aug/25 |
Jaap van Zwieten | de Sjofar Pr. Beatrix | O | 1e | Jan/22 | Aug/24 |
Annemarie Lindenhovius | KWS | P | 1e | Dec/21 | Aug/24 |
Margreet Smit | Diamant - Het Rooster | P | 1e | Sep/21 | Aug/24 |
Suzana Mastilovic | Diamant - Het Rooster | O | 1e | Sep/21 | Aug/24 |
Eugenie Kense van Son | Diamant - Het Rooster | P | 1e | Sep/21 | Aug/24 |
Martijn Loo (vz) | Passe-partout Kerschoten | O | 2e | Aug/18 | Aug/24 |
GMR-leden
Samen staan we voor een sterk PCBO Apeldoorn. Word lid van de GMR en denk en beslis mee!
De GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad) is dé plek om invloed uit te oefenen op het beleid van PCBO Apeldoorn en onze 25 scholen. In de GMR zijn zeven medewerkers en zeven ouders/verzorgers vertegenwoordigd. Samen vormen zij een belangrijke gesprekspartner voor het College van Bestuur. Met ingang van het nieuwe schooljaar zoeken we drie ouders/verzorgers en twee PCBO-collega's voor de GMR. Sta jij voor samen denken, samen beslissen en samen nóg sterker worden? Word dan lid van de GMR.
De GMR in het kort
Bij PCBO Apeldoorn doen we het samen. Op elke plek in de organisatie. Ook als het gaat om het maken van beleid worden beslissingen niet zomaar genomen, maar vraagt het College van Bestuur advies of instemming aan personeelsleden en ouders/verzorgers die zitting hebben in de GMR. De GMR-leden hebben zich op basis van hun interesse, achtergrond en ervaring verdeeld over drie commissies: Onderwijs, Personeel en Financiën. Heb jij affiniteit met een van deze beleidsgebieden? Dan zorgen we ervoor dat jouw deskundigheid goed wordt benut.
Werkwijze en jaarverslag
Statuut en reglement van de medezeggenschap
2022_06_01 medezeggenschapstatuut
2022_06_01_GMR medezeggenschapsreglement
2022_06_01_Bijlage 2 WMS artikel 10 tot en met 13 met toelichting
MRen hebben een medezeggenschapssatuut op schoolniveau. In juni 2022 heeft de GMR een concept voor hen opgesteld (een afgeleide versie van die van de GMR) met het verzoek hier gebruik van te maken. Informeer naar de status hiervan bij uw eigen school.
Jaarverslag van de GMR
2014 t/m 2016 GMR 2-jaren verslag vastgesteld
2016 t/m 2019 GMR 3-jaren verslag vastgesteld
2019 t/m 2021 GMR 2-jaren verslag vastgesteld
2021 t/m 2023 GMR 2-jaren verslag vastgesteld
Samenstelling
De GMR is samengesteld uit vertegenwoordigers van scholen die vallen onder de St. PCBO te Apeldoorn. De GMR bestaat uit 14 leden; 7 ouders en 7 leerkrachten. De zittingstermijn is drie jaar en kan 1 keer worden verlengd met 3 jaar.
Om GMRlid te kunnen zijn moet men personeelslid of ouder van een leerling van de school zijn. GMRleden zitten in de GMR zonder last of ruggespraak. Dat wil zeggen, dat er wel advies ingewonnen kan worden bij de MRen, maar dat het GMRlid bij een stemming in de GMR dat advies niet hoeft te vertalen naar zijn of haar stemgedrag. Reden hiervoor is dat de PCBO breede belangen (dus op GMR niveau GMR) anders (kunnen) zijn dan die van de MR van een school. De MR is immers schoolgebonden en daar kunnen andere belangen meespelen dan in de overkoepelende organisatie, waarbij de GMR advies- of instemmingsrecht heeft.
Het is niet noodzakelijk dat een GMRlid zelf ook MRlid is. Wel veronderstellen we dat GMRlid en MR van de betreffende school contact onderhouden.
Wat betreft de samenstelling van de GMR is het van belang dat deze voor de helft uit personeelsleden bestaat en voor de helft uit ouders van leerlingen. Hierop wordt door de GMR actief gestuurd.
Commissies en dagelijks bestuur
Om te voorkomen dat alle GMR leden zich in alle beleidsstukken verdiepen heeft de GMR een aantal commissies in het leven geroepen. Het doel is dat, gezien de beperkte vergadertijd, de onderwerpen sneller en meer doelgericht behandeld kunnen worden. De 3 commissies zijn:
Commissie | Onderwerpen |
Personeel | Behandelen onderwerpen die te maken hebben met het met personeelsbeleid- en regelingen zoals bijvoorbeeld het ziekteverzuimbeleid, het werving en selectiebeleid en het veiligheidsbeleid |
Onderwijs | Behandelen onderwerpen die te maken hebben met het onderwijs zoals onder andere passend onderwijs en plusbegeleiding |
Financiën | Behandelen onderwerpen die te maken hebben met financiën zoals de begroting, en jaarrekening. Daarnaast toetst deze commissie de financiële impact van ingebrachte beleidsvoorstellen |
De te bespreken onderwerpen worden in de commissie behandeld. Afgesproken is dat de mening van een commissie ten aanzien van advisering en/of instemming van bepaalde stukken, in principe de mening van de hele GMR is.
Elke commissie wijst uit haar midden een voorzitter aan. Deze voorzitter neemt plaats in het dagelijks bestuur (DB) van de GMR. Naast de voorzitters van de commissies zitten in het DB ook de voorzitter van de GMR en de secretaris van de GMR.
Raadplegen achterban
Indien de GMR het noodzakelijk acht zal hij zijn achterban (de MR'en van de scholen) raadplegen teneinde tot een weloverwogen besluit te komen.
Vergaderingen
De GMR vergadert gemiddeld 6x per jaar met het College van Bestuur. Het CvB van de Stichting PCBO of een medewerker van het stafbureau is hierbij geheel of gedeeltelijk aanwezig. Ter voorbereiding op deze 'overlegvergaderingen' heeft de GMR een 'commissievergadering'. Deze vindt bij voorkeur plaats op 1 van de scholen en is de betreffende MR welkom om in deze vergadering te participeren.
De GMR overleg 2x per jaar met de Raad van Toezicht van PCBO.
Contact
Voorzitter van de GMR
Martijn Loo, ouder op de Passe partout Kerschoten
Ambtelijk secretaris van de GMR
Met ingang van juni 2023 is ........... de nieuwe ambtelijk secretaris.
Zij is bereikbaar op mailadres:
Postadres
Centraal Bureau PCBO
T.a.v. de GMR
Jean Monnetpark 27
7336 BA Apeldoorn